الحب لا .. الرحمه نعم
+8
همسة عتاب
yusuf
Crespowbas
StarLiGht
AHLAWY
tota 90
zidane10
musa
12 مشترك
صفحة 1 من اصل 2
صفحة 1 من اصل 2 • 1, 2
الحب لا .. الرحمه نعم
بالرغم من قيمة مشاعر الحب عندي و عندكم ، و بالرغم من أن الحب يكاد يكون صنم هذا العصر الذي يُحرق له البخور ، و يُقدم له الشباب القرابين من دمائهم ، و يُقدم له الشيوخ القرابين من سمعتهم ، و تُرتل له الأناشيد ، و يُزمر له الزامر ، و يُطبل الطبال ، و ترقص الراقصة ، و تعمل بلاتوهات السينما و ستوديوهات التليفزيون ، و كباريهات شارع الهرم ليل نهار لتمجيده و رفعه على العرش ، ليكون المعبود الأول و المقصود الأول ، و الشاغل الأوحد و الهدف الأوحد و الغاية المثلى للحياة التي بدونها لا تكون الحياة حياة .
و بالرغم من أننا جميعا جناة أو ضحقليل الادب لهذا الحب ، و ليس فينا إلا من أصابه جرح أو سهم أو حرق ، أو أصاب غيره بجرح أو سهم أو حرق .
بالرغم من هذه الأهمية القصوى ، و الصدارة المطلقة لموضوع الحب في هذا الزمان ، فإني أستأذنكم في إعادة نظر و في وقفة تأمل ، و في محاولة فهم لهذا التيه الذي نتيه فيه جميعا شيوخا و شبابا .
و أسأل نفسي أولا و أسألكم :
هل تعلمون لماذا يرتبط الحب دائما بالألم ، و لماذا ينتهي بالدموع و خيبة الآمال ؟!
دعوني أحاول الإجابة فأقول : إن الحب و الرغبة قرينان .. و إنه لا يمكن أن تحب امرأة دون أن ترغبها ، و لهذا ما تلبث نسمات الحب الرفافة الحنون أن تمازج الدم و اللحم ، و الجبلة البشرية فتتحول إلى ريح و إعصار و زوبعة ، حيث ينصهر اللحم و العظم في أتون من الشهوة العارمة ، و اللذة الوقتية التي ما تكاد تشتعل حتى تنطفئ .
هل أقول إن الحب يتضمن قسوة خفية ، و عدوانا مستترا ؟.
نعم هو كذلك إذا اصطبغ بالشهوة ، و هو لابد أن يتلون بالشهوة بحكم البشرية .
و المرأة التي تشعر أن الرجل استولى على روحها ، تحاول هي الأخرى أن تنزع روحه و تستولي عليها .. و في ذلك عدوان خفي متبادل، و إن كان يأخذ شكل الحب.
و المرة الوحيدة التي جاء فيها ذكر الحب في القرآن هي قصة امرأة العزيز التي شغفها فتاها ( يوسف ) حبّا.
فماذا فعلت امرأة العزيز حينما تعفف يوسف الصدّيق؟ و ماذا فعلت حينما دخل عليهما الزوج؟ لقد طالبت بإيداع يوسف السجن و تعذيبه.
(( قَالَتْ مَا جَزَاء مَنْ أَرَادَ بِأَهْلِكَ سُوَءًا إِلاَّ أَن يُسْجَنَ أَوْ عَذَابٌ أَلِيمٌ (25) )) ( يوسف )
و ماذا قالت لصاحباتها و هي تروي قصة حبها؟
(( وَلَقَدْ رَاوَدتُّهُ عَن نَّفْسِهِ فَاسَتَعْصَمَ وَلَئِن لَّمْ يَفْعَلْ مَا آمُرُهُ لَيُسْجَنَنَّ وَلَيَكُونًا مِّنَ الصَّاغِرِينَ (32) )) ( يوسف )
إن عنف حبها اقترن عندها بالقسوة و السجن و التعذيب.
و ماذا قال يوسف الصدّيق؟
(( قَالَ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّا يَدْعُونَنِي إِلَيْهِ (33) )) ( يوسف )
لأنه أدرك ببصيرته أن الحب سجن، و أن الشهوة قيد إذا استسلم له الرجل أطبق على عنقه حتى الموت.. و رأى أن مكثه في السجن عدة سنوات، أرحم من الخضوع للشهوة التي هي سجن مؤبد إلى آخر الحياة.
إن الحب لا يظل حبا صافيـارفافا شفافا، و إنما ما يلبث بحكم الجبلة البشرية أن يصبح جزءا من ثالوث هو: الحب و الجنس و القسوة، و هو ثالوث متلاحم يقترن بعضه ببعض على الدوام.
و لأن قصة الحب التي خالطتها الشهوة ما تلبث أن تنتهي إلى الإشباع في دقائق، ثم بعد ذلك يأتي التعب و الملل و الرغبة عند الإثنين في تغيير الطبق، و تجديد الصنف لإشعال الشهوة و الفضول من جديد.. لهذا ما يلبث أن يتداعى الحب إلى شك في كل طرف من غدر الطرف الآخر.. و هذا بدوره يؤدي إلى مزيد من الارتياب و التربص و القسوة و الغيرة، و هكذا يتحول الحب إلى تعاسة و آلام و دموع و تجريح.
و الحب لا يكاد ينفك أبدا عن هذا الثالوث.. (( الحب و الجنس و القسوة )).. و هو لهذا مقضى عليه بالإحباط و خيبة الأمل، و محكوم عليه بالتقلب من الضد إلى الضد، و من النقيض إلى النقيض.. فيرتد الحب عداوة و ينقلب كراهية و تنتحر العواطف كل يوم مائة مرة.. و ذلك هو عين العذاب.
و لهذا لا يصلح هذا الثالوث أن يكون أساسا لزواج.. و لا يصلح لبناء البيوت، و لا يصلح لإقامة العلاقه الثابتة بين الجنسين.
و من دلائل عظمة القرآن و إعجازه أنه حينما ذكر الزواج، لم يذكر الحب و إنما ذكر المودة و الرحمة و السكن.
سكن النفوس بعضها إلى بعض.
و راحة النفوس بعضها إلى بعض.
و قيام الرحمة و ليس الحب.. و المودة و ليس الشهوة.
(( وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً )) ( الروم – 21 )
إنها الرحمة و المودة.. مفتاح البيوت.
و الرحمة تحتوي على الحب بالضرورة.. و الحب لا يشتمل على الرحمة، بل يكاد بالشهوة أن ينقلب عدوانا.
و الرحمة أعمق من الحب و أصفى و أطهر.
و الرحمة عاطفة إنسانية راقية مركبة، ففيها الحب، و فيها التضحية، و فيها إنكار الذات، و فيها التسامح، و فيها العطف، و فيها العفو، و فيها الكرم.
و كلنا قادرون على الحب بحكم الجبلة البشرية.
و قليل منا هم القادرون على الرحمة.
و بين ألف حبيبة هناك واحدة يمكن أن ترحم، و الباقي طالبات هوى و نشوة و لذة.
و لذلك جاء كتاب الحكمة الأزلية الذي تنزل علينا من الحق.. يذكرنا عند الزواج بالرحمة و المودة و السكن.. و لم يذكر كلمة واحدة عن الحب، محطما بذلك صنم العصر و معبوده الأول، كما حطم أصنام الكعبة من قديم.
و الذين خبروا الحياة و باشروا حلوها و مرّها، و تمرسوا بالنساء يعرفون مدى عمق و أصالة و صدق هذه الكلمات المنزلة.
و ليس في هذه الكلمات مصادرة للحب، أو إلغاء للشهوة و إنما هي توكيد، و بيان بأن ممارسة الحب و الشهوة بدون إطار من الرحمة و المودة و الشرعية هو عبث لابد أن ينتهي إلى الإحباط.
و الحيوانات تمارس الحب و الشهوة و تتبادل الغزل.
و إنما الإنسان وحده هو الذي امتاز بهذا الإطار من المودة و الرحمة و الرأفة، لأنه هو وحده الذي استطاع أن يستعلي على شهواته؛ فيصوم و هو جائع و يتعفف و هو مشتاق.
و الرحمة ليست ضعفا و إنما هي غاية القوة، لأنها استعلاء على الحيوانية و البهيمية و الظلمة الشهوانية.
الرحمة هي النور و الشهوة هي النار.
و أهل الرحمة هم أهل النور و الصفاء و البهاء، و هم الوجهاء حقا.
و القسوة جبن و الرحمة شجاعة.
و لا يؤتى الرحمة إلا كل شجاع كريم نبيل.
و لا يشتغل بالانتقام و التنكيل إلا أهل الصغار و الخسة و الوضاعة.
و الرحمة هي خاتم الجنة على جباه السعداء الموعودين من أهل الأرض.. تعرفهم بسيماهم و سمتهم و وضاءتهم.
و علامة الرحيم هي الهدوء و السكينة و السماحة، و رحابة الصدر، و الحلم و الوداعة و الصبر و التريث، و مراجعة النفس قبل الاندفاع في ردود الأفعال، و عدم التهالك على الحظوظ العاجلة و المنافع الشخصية، و التنزه عن الغل و ضبط الشهوة، و طول التفكير و حب الصمت و الائتناس بالخلوة و عدم الوحشة من التوحد، لأن الرحيم له من داخله نور يؤنسه، و لأنه في حوار دائم مع الحق، و في بسطة دائمة مع الخلق.
و الرحماء قليلون، و هم أركان الدنيـاو أوتادها التي يحفظ بها الله الأرض و من عليها.
و لا تقوم القيامة إلا حينما تنفد الرحمة من القلوب، و يتفشى الغلّ، و تسود المادية الغليظة، و تنفرد الشهوات بمصير الناس، فينهار بنيان الأرض و تتهدم هياكلها من القواعد.
و بالرغم من أننا جميعا جناة أو ضحقليل الادب لهذا الحب ، و ليس فينا إلا من أصابه جرح أو سهم أو حرق ، أو أصاب غيره بجرح أو سهم أو حرق .
بالرغم من هذه الأهمية القصوى ، و الصدارة المطلقة لموضوع الحب في هذا الزمان ، فإني أستأذنكم في إعادة نظر و في وقفة تأمل ، و في محاولة فهم لهذا التيه الذي نتيه فيه جميعا شيوخا و شبابا .
و أسأل نفسي أولا و أسألكم :
هل تعلمون لماذا يرتبط الحب دائما بالألم ، و لماذا ينتهي بالدموع و خيبة الآمال ؟!
دعوني أحاول الإجابة فأقول : إن الحب و الرغبة قرينان .. و إنه لا يمكن أن تحب امرأة دون أن ترغبها ، و لهذا ما تلبث نسمات الحب الرفافة الحنون أن تمازج الدم و اللحم ، و الجبلة البشرية فتتحول إلى ريح و إعصار و زوبعة ، حيث ينصهر اللحم و العظم في أتون من الشهوة العارمة ، و اللذة الوقتية التي ما تكاد تشتعل حتى تنطفئ .
هل أقول إن الحب يتضمن قسوة خفية ، و عدوانا مستترا ؟.
نعم هو كذلك إذا اصطبغ بالشهوة ، و هو لابد أن يتلون بالشهوة بحكم البشرية .
و المرأة التي تشعر أن الرجل استولى على روحها ، تحاول هي الأخرى أن تنزع روحه و تستولي عليها .. و في ذلك عدوان خفي متبادل، و إن كان يأخذ شكل الحب.
و المرة الوحيدة التي جاء فيها ذكر الحب في القرآن هي قصة امرأة العزيز التي شغفها فتاها ( يوسف ) حبّا.
فماذا فعلت امرأة العزيز حينما تعفف يوسف الصدّيق؟ و ماذا فعلت حينما دخل عليهما الزوج؟ لقد طالبت بإيداع يوسف السجن و تعذيبه.
(( قَالَتْ مَا جَزَاء مَنْ أَرَادَ بِأَهْلِكَ سُوَءًا إِلاَّ أَن يُسْجَنَ أَوْ عَذَابٌ أَلِيمٌ (25) )) ( يوسف )
و ماذا قالت لصاحباتها و هي تروي قصة حبها؟
(( وَلَقَدْ رَاوَدتُّهُ عَن نَّفْسِهِ فَاسَتَعْصَمَ وَلَئِن لَّمْ يَفْعَلْ مَا آمُرُهُ لَيُسْجَنَنَّ وَلَيَكُونًا مِّنَ الصَّاغِرِينَ (32) )) ( يوسف )
إن عنف حبها اقترن عندها بالقسوة و السجن و التعذيب.
و ماذا قال يوسف الصدّيق؟
(( قَالَ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّا يَدْعُونَنِي إِلَيْهِ (33) )) ( يوسف )
لأنه أدرك ببصيرته أن الحب سجن، و أن الشهوة قيد إذا استسلم له الرجل أطبق على عنقه حتى الموت.. و رأى أن مكثه في السجن عدة سنوات، أرحم من الخضوع للشهوة التي هي سجن مؤبد إلى آخر الحياة.
إن الحب لا يظل حبا صافيـارفافا شفافا، و إنما ما يلبث بحكم الجبلة البشرية أن يصبح جزءا من ثالوث هو: الحب و الجنس و القسوة، و هو ثالوث متلاحم يقترن بعضه ببعض على الدوام.
و لأن قصة الحب التي خالطتها الشهوة ما تلبث أن تنتهي إلى الإشباع في دقائق، ثم بعد ذلك يأتي التعب و الملل و الرغبة عند الإثنين في تغيير الطبق، و تجديد الصنف لإشعال الشهوة و الفضول من جديد.. لهذا ما يلبث أن يتداعى الحب إلى شك في كل طرف من غدر الطرف الآخر.. و هذا بدوره يؤدي إلى مزيد من الارتياب و التربص و القسوة و الغيرة، و هكذا يتحول الحب إلى تعاسة و آلام و دموع و تجريح.
و الحب لا يكاد ينفك أبدا عن هذا الثالوث.. (( الحب و الجنس و القسوة )).. و هو لهذا مقضى عليه بالإحباط و خيبة الأمل، و محكوم عليه بالتقلب من الضد إلى الضد، و من النقيض إلى النقيض.. فيرتد الحب عداوة و ينقلب كراهية و تنتحر العواطف كل يوم مائة مرة.. و ذلك هو عين العذاب.
و لهذا لا يصلح هذا الثالوث أن يكون أساسا لزواج.. و لا يصلح لبناء البيوت، و لا يصلح لإقامة العلاقه الثابتة بين الجنسين.
و من دلائل عظمة القرآن و إعجازه أنه حينما ذكر الزواج، لم يذكر الحب و إنما ذكر المودة و الرحمة و السكن.
سكن النفوس بعضها إلى بعض.
و راحة النفوس بعضها إلى بعض.
و قيام الرحمة و ليس الحب.. و المودة و ليس الشهوة.
(( وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً )) ( الروم – 21 )
إنها الرحمة و المودة.. مفتاح البيوت.
و الرحمة تحتوي على الحب بالضرورة.. و الحب لا يشتمل على الرحمة، بل يكاد بالشهوة أن ينقلب عدوانا.
و الرحمة أعمق من الحب و أصفى و أطهر.
و الرحمة عاطفة إنسانية راقية مركبة، ففيها الحب، و فيها التضحية، و فيها إنكار الذات، و فيها التسامح، و فيها العطف، و فيها العفو، و فيها الكرم.
و كلنا قادرون على الحب بحكم الجبلة البشرية.
و قليل منا هم القادرون على الرحمة.
و بين ألف حبيبة هناك واحدة يمكن أن ترحم، و الباقي طالبات هوى و نشوة و لذة.
و لذلك جاء كتاب الحكمة الأزلية الذي تنزل علينا من الحق.. يذكرنا عند الزواج بالرحمة و المودة و السكن.. و لم يذكر كلمة واحدة عن الحب، محطما بذلك صنم العصر و معبوده الأول، كما حطم أصنام الكعبة من قديم.
و الذين خبروا الحياة و باشروا حلوها و مرّها، و تمرسوا بالنساء يعرفون مدى عمق و أصالة و صدق هذه الكلمات المنزلة.
و ليس في هذه الكلمات مصادرة للحب، أو إلغاء للشهوة و إنما هي توكيد، و بيان بأن ممارسة الحب و الشهوة بدون إطار من الرحمة و المودة و الشرعية هو عبث لابد أن ينتهي إلى الإحباط.
و الحيوانات تمارس الحب و الشهوة و تتبادل الغزل.
و إنما الإنسان وحده هو الذي امتاز بهذا الإطار من المودة و الرحمة و الرأفة، لأنه هو وحده الذي استطاع أن يستعلي على شهواته؛ فيصوم و هو جائع و يتعفف و هو مشتاق.
و الرحمة ليست ضعفا و إنما هي غاية القوة، لأنها استعلاء على الحيوانية و البهيمية و الظلمة الشهوانية.
الرحمة هي النور و الشهوة هي النار.
و أهل الرحمة هم أهل النور و الصفاء و البهاء، و هم الوجهاء حقا.
و القسوة جبن و الرحمة شجاعة.
و لا يؤتى الرحمة إلا كل شجاع كريم نبيل.
و لا يشتغل بالانتقام و التنكيل إلا أهل الصغار و الخسة و الوضاعة.
و الرحمة هي خاتم الجنة على جباه السعداء الموعودين من أهل الأرض.. تعرفهم بسيماهم و سمتهم و وضاءتهم.
و علامة الرحيم هي الهدوء و السكينة و السماحة، و رحابة الصدر، و الحلم و الوداعة و الصبر و التريث، و مراجعة النفس قبل الاندفاع في ردود الأفعال، و عدم التهالك على الحظوظ العاجلة و المنافع الشخصية، و التنزه عن الغل و ضبط الشهوة، و طول التفكير و حب الصمت و الائتناس بالخلوة و عدم الوحشة من التوحد، لأن الرحيم له من داخله نور يؤنسه، و لأنه في حوار دائم مع الحق، و في بسطة دائمة مع الخلق.
و الرحماء قليلون، و هم أركان الدنيـاو أوتادها التي يحفظ بها الله الأرض و من عليها.
و لا تقوم القيامة إلا حينما تنفد الرحمة من القلوب، و يتفشى الغلّ، و تسود المادية الغليظة، و تنفرد الشهوات بمصير الناس، فينهار بنيان الأرض و تتهدم هياكلها من القواعد.
رد: الحب لا .. الرحمه نعم
عايز أقولك اني دماغي ودماغك واحدة
بس مش هاقول أكتر من كده...........
اخوك زيدان..
بس مش هاقول أكتر من كده...........
اخوك زيدان..
رد: الحب لا .. الرحمه نعم
[quote="musa"]بالرغم من قيمة مشاعر الحب عندي و عندكم ، و بالرغم من أن الحب يكاد يكون صنم هذا العصر الذي يُحرق له البخور ، و يُقدم له الشباب القرابين من دمائهم ، و يُقدم له الشيوخ القرابين من سمعتهم ، و تُرتل له الأناشيد ، و يُزمر له الزامر ، و يُطبل الطبال ، و ترقص الراقصة ، و تعمل بلاتوهات السينما و ستوديوهات التليفزيون ، و كباريهات شارع الهرم ليل نهار لتمجيده و رفعه على العرش ، ليكون المعبود الأول و المقصود الأول ، و الشاغل الأوحد و الهدف الأوحد و الغاية المثلى للحياة التي بدونها لا تكون الحياة حياة .
وquote]
هو ده الحب ؟؟
دا مش حب يـاحبيبي دا فجور وعربدة وعدم حياء وعدم أخلاق وحط كل الصفات الذميمة اللي عايزها ..
الحب كلمه ما أحلاها ، شعور ما أنبله ، لو ذقت طعمه لغبت عن وعيك ، وما دريت بحالك ، الحب هو الذي قتل المحبين بناره ، وأشعل في قلوبهم لهيبه ، تراهم إذا ما أحبوا صدقوا في حبهم ، وتجد لسانهم يلهج بذكر حبيبهم ، ينادون : إلهنا إلهنا لقد لا تحرمنا رؤية حبيبنا ، من علم الدنيـاالحب صلى الله عليه وسلم ، اللهم أجمعنا معه في جنان الخلد اللهم آمين
أرأيتم حبا يفوق حب النبي محمد صلي الله عليه وسلم !؟
وquote]
هو ده الحب ؟؟
دا مش حب يـاحبيبي دا فجور وعربدة وعدم حياء وعدم أخلاق وحط كل الصفات الذميمة اللي عايزها ..
الحب كلمه ما أحلاها ، شعور ما أنبله ، لو ذقت طعمه لغبت عن وعيك ، وما دريت بحالك ، الحب هو الذي قتل المحبين بناره ، وأشعل في قلوبهم لهيبه ، تراهم إذا ما أحبوا صدقوا في حبهم ، وتجد لسانهم يلهج بذكر حبيبهم ، ينادون : إلهنا إلهنا لقد لا تحرمنا رؤية حبيبنا ، من علم الدنيـاالحب صلى الله عليه وسلم ، اللهم أجمعنا معه في جنان الخلد اللهم آمين
أرأيتم حبا يفوق حب النبي محمد صلي الله عليه وسلم !؟
زائر- زائر
رد: الحب لا .. الرحمه نعم
musa كتب:
إن الحب لا يظل حبا صافيـارفافا شفافا، و إنما ما يلبث بحكم الجبلة البشرية أن يصبح جزءا من ثالوث هو: الحب و الجنس و القسوة، و هو ثالوث متلاحم يقترن بعضه ببعض على الدوام.
و لأن قصة الحب التي خالطتها الشهوة ما تلبث أن تنتهي إلى الإشباع في دقائق، ثم بعد ذلك يأتي التعب و الملل و الرغبة عند الإثنين في تغيير الطبق، و تجديد الصنف لإشعال الشهوة و الفضول من جديد.. لهذا ما يلبث أن يتداعى الحب إلى شك في كل طرف من غدر الطرف الآخر.. و هذا بدوره يؤدي إلى مزيد من الارتياب و التربص و القسوة و الغيرة، و هكذا يتحول الحب إلى تعاسة و آلام و دموع و تجريح.
و الحب لا يكاد ينفك أبدا عن هذا الثالوث.. (( الحب و الجنس و القسوة )).. و هو لهذا مقضى عليه بالإحباط و خيبة الأمل، و محكوم عليه بالتقلب من الضد إلى الضد، و من النقيض إلى النقيض.. فيرتد الحب عداوة و ينقلب كراهية و تنتحر العواطف كل يوم مائة مرة.. و ذلك هو عين العذاب.
و لهذا لا يصلح هذا الثالوث أن يكون أساسا لزواج.. و لا يصلح لبناء البيوت، و لا يصلح لإقامة العلاقه الثابتة بين الجنسين.
و من دلائل عظمة القرآن و إعجازه أنه حينما ذكر الزواج، لم يذكر الحب و إنما ذكر المودة و الرحمة و السكن.
سكن النفوس بعضها إلى بعض.
و راحة النفوس بعضها إلى بعض.
و قيام الرحمة و ليس الحب.. و المودة و ليس الشهوة.
(( وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً )) ( الروم – 21 )
.
الحب يبقا دائما حبا لا يتلوث بأي شائبة وما تتحدث عنه
طبيعة لا بد منها لأن الله قال : وَمِنْ آَيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآَيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ
تأمل معى :
الأولي : أزواج
الثانية : نسكن إليها
الثالثة : مودة ورحمة .
هل فهمت منها شيء ؟؟؟
يعني المودة والرحمة وهما ناتج الحب لن يأتوا إلا بعد ( السكن ) وهو الشهوة والرغبة التي تتحدث عنها ..
والتفسير الذي أتيت به لهذه الأية غريب على العقول فما هو مصدرك فيه :
يقول ابن كثير عند تفسيره لهذه الأية :
(وقوله: { وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا } أي: خلق لكم من جنسكم إناثا يَكُنَّ لكم أزواجا، { لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا } ، كما قال تعالى: { هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَجَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا لِيَسْكُنَ إِلَيْهَا } [الأعراف: 189] يعني بذلك: حواء، خلقها الله من آدم من ضِلَعه الأقصر الأيسر. ولو أنه جعل بني آدم كلهم ذكورا وجعل إناثهم من جنس آخر [من غيرهم] (3) إما من جان أو حيوان، لما حصل هذا الائتلاف بينهم وبين الأزواج، بل كانت تحصل نَفْرَة لو كانت الأزواج من غير الجنس. ثم من تمام رحمته ببني آدم أن جعل أزواجهم من جنسهم، وجعل بينهم وبينهن مودة: وهي المحبة، ورحمة: وهي الرأفة، فإن الرجل (4) يمسك المرأة إما لمحبته لها، أو لرحمة بها، بأن يكون لها منه ولد، أو محتاجة إليه في الإنفاق، أو للألفة بينهما، وغير ذلك، { إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ }
فالمتأمل في هذا الكلام يجد أن طبيعة الإنسان تختم عليه ذلك ،
ويبقا الحب أبد الأبدين !!!!!!!
زائر- زائر
رد: الحب لا .. الرحمه نعم
بالراحه شويه يـاابو معاذ
الكاتب بيوضح معني كلمة حب بين رجل وست زي مجه في القرأن الكريم وبيوضح برده معني الرحمه بيين الأتنين زي مجه ف القرأن الكريم برده
لو عندك ايه ف القرأن بتقول كلام تاني ممكن تذكرها
معني الكلام ان ده تعريف قراني للكلمتين مش أكتر
مش مهم بأه انت شايف ايه
وممكن يكون اتلحب اللي انت بتقول عليه هو ف الموضوع ده اسمه الرحمه مش الحب
وشكرا علي اهتمامك
الكاتب بيوضح معني كلمة حب بين رجل وست زي مجه في القرأن الكريم وبيوضح برده معني الرحمه بيين الأتنين زي مجه ف القرأن الكريم برده
لو عندك ايه ف القرأن بتقول كلام تاني ممكن تذكرها
معني الكلام ان ده تعريف قراني للكلمتين مش أكتر
مش مهم بأه انت شايف ايه
وممكن يكون اتلحب اللي انت بتقول عليه هو ف الموضوع ده اسمه الرحمه مش الحب
وشكرا علي اهتمامك
رد: الحب لا .. الرحمه نعم
وختاما أنك معك صديقي في التفريق بين الرحمة والمودة والحب
فالحب قد يكون حبا قذرا كحب الفتيات للشباب المايع في هذه الأيام ، حب الجامعات ، حب الزوراج السري ( الزنا ) ،
فالحب فيه القذر أيضا ، رغم أن الأصل فيه طهارته وعفافه ،
أما المودة فيـاأخي : لا تكون إلا طاهرة لأنها مودة نابعة من قلب صادق
مثال للتقريب :
لو أنني في جامعة كهذه الجامعات التي أسمع عنها ( ولا أخص جامعة بعينها ) وقابلت فتاة ذات رونق أخاذ ، وعطر فواح ، وغمزت لها بطرف عيني ؟؟ ماذا ستفعل .. وأنا شاب وسيم جميل ، تراها تحدق فيك ، ثم تسألها وتسألك ، ... صارت بينكما علاقة .... سموها حبا .... ثم تطورت العلاقة ,,, ... صار صديق العائلة .... يوصلها بسيارته وتوصله ....... وقعا في العشق ..... كتبا ورقة سرية بينهما وفعل بها ما فعل ......ظهرت عليها أماااااااااارات .... أشهر زواجي ...... لا يـاحبيبتي ..... مستواي لا يسمح بمثلك .....
كل عام وأنتم بخير .. قطع الورقة ...... ثناثترت الورقة يمينا وشمالا .... سالت دموعها على خدها ....... تركها ومضى ....
فليس يعيب الرجل شيء ..... وضاعت البنت .... نتيجة حب ملوث .....هل هذا حب ؟؟؟؟؟
بخلاف المودة :
أذهب إلى أبيها من الباب ,,,, ... طالب قرب ست الأحباب ....
أهنيها وأصونها عن الذئاب ...... وأخليها تحفظ كلا م الوهاب ....
أصون عرضها ... لأنه عرضي .... أحفظها من كلاب وذئاب ....
مهرها عندي ... حب مطهر يـاأولي الألباب ..... جئتك فلاتبخل على من أتي بالباب ... أريدها زوجة في دنيتي .... وتكون حوري في أخرتي ..... أبكي لو في يوم اشتكت .... وأضعها بين جفوني ، وأحفظها ما بين عيوني ، وأرويها بحنين فؤادي ... وعلى راسي أحطها تااااج ... وأمدلها كفي ببحر دموعي ،،، وأقولها ,,,
حبيبتي ... زوجتي .... هذا ما أستطيع تجاهك ... فلاتخافي .. أنتي زوجتي ...
قال تعالي : (وَمِنْ آَيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآَيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ ) (الروم : 21)
ملاحظة :
الموضوع كبير ومحتاج لحبة تظبيط سامحنى لأن فيه حاجات صح وحاجات غلط !!!!!!!!! سنعرضها قريبا
أستودعكم الله !!!
زائر- زائر
رد: الحب لا .. الرحمه نعم
musa كتب:بالراحه شويه يـاابو معاذ
الكاتب بيوضح معني كلمة حب بين رجل وست زي مجه في القرأن الكريم وبيوضح برده معني الرحمه بيين الأتنين زي مجه ف القرأن الكريم برده
لو عندك ايه ف القرأن بتقول كلام تاني ممكن تذكرها
معني الكلام ان ده تعريف قراني للكلمتين مش أكتر
مش مهم بأه انت شايف ايه
وممكن يكون اتلحب اللي انت بتقول عليه هو ف الموضوع ده اسمه الرحمه مش الحب
وشكرا علي اهتمامك
تسلم سيدي
بارك الله فيك
ولكن لنرجع إلى اللغة لنعرف ...
وبعدين أنا أتفق مع الرجل وما عبت عليه شيئا ...
هو عرض وجهة نظره وأنا قد عرضت وجهة نظري
ومش معنى أن نستدل بالقرءان يبقا صح الموضوع لأ
في كتير بيستدلو بيه غلط
والدليل : أنا جبتلك تفقسير ابن كثير وقال ايه في الأية
ومستعد لأي تفاسير أنت عايزها
أخي موسى شكرا لأسلوبك
وبعدين لازم تلاحظ أن مزاجي
عدواااااااااااااااااااااااااني
ههههههههههههههههههههههههههههههههههه
بهزر والله ما تزعل
مشكور أخي
زائر- زائر
رد: الحب لا .. الرحمه نعم
بارك الله فيك يـا ابو معاذ علي المعلومات القميه اللي هتفيدنا بيها ان شاء الله وجزاك الله خيرا
بس انا قريت الكلام وفهمته من غير تعقيد لأن الموضوع بسيط
ده رايي ف الموضوع والموضوع موضوعك طبعا مش محتاج اقول
واعمل اللي انت شايفه صح
بس انا قريت الكلام وفهمته من غير تعقيد لأن الموضوع بسيط
ده رايي ف الموضوع والموضوع موضوعك طبعا مش محتاج اقول
واعمل اللي انت شايفه صح
رد: الحب لا .. الرحمه نعم
السلام عليكم
بكرر تقديري بموضوعك يـاموسى
وبشكر الاخ معاذ على اهتمامه
لكن تعالوا نقارن بين موسى ومعاذ:
.....الاتنين متفقين ان مشاعر الرحمة اسمى من مشاعر الحب....
ولكن
-موسى:كلامه رقيق جدا
-معاذ:كلامه اشم فيه رائحة القسوة
......وارى ان القسوة في مثل هذه المواضع ليست مرغوبة
...................................................................
-موسى:كلامه عقلاني جدا.....وبعدما أقنعني استشهد بالقرآن الكريم.....
-معاذ:كلامه جامد لا يعتمد على العقل...وانما افعل ولا تفعل
......وأرى وكلنا يرى أن العقلانية هي أقصر طريق الى الاقناع
...................................................................
للحديث بقية......
عشان الحق افطر
بكرر تقديري بموضوعك يـاموسى
وبشكر الاخ معاذ على اهتمامه
لكن تعالوا نقارن بين موسى ومعاذ:
.....الاتنين متفقين ان مشاعر الرحمة اسمى من مشاعر الحب....
ولكن
-موسى:كلامه رقيق جدا
-معاذ:كلامه اشم فيه رائحة القسوة
......وارى ان القسوة في مثل هذه المواضع ليست مرغوبة
...................................................................
-موسى:كلامه عقلاني جدا.....وبعدما أقنعني استشهد بالقرآن الكريم.....
-معاذ:كلامه جامد لا يعتمد على العقل...وانما افعل ولا تفعل
......وأرى وكلنا يرى أن العقلانية هي أقصر طريق الى الاقناع
...................................................................
للحديث بقية......
عشان الحق افطر
رد: الحب لا .. الرحمه نعم
الموضوع ممتاز جدا ياموسي
وبجد تسلم ايدك يازيدان
مساهمتك وضحت حاجات كتير
فعلا الموضوع كان يفتقد الي هذه المساهمه
منتظرين بقية الحديث ...........
وبجد تسلم ايدك يازيدان
مساهمتك وضحت حاجات كتير
فعلا الموضوع كان يفتقد الي هذه المساهمه
منتظرين بقية الحديث ...........
رد: الحب لا .. الرحمه نعم
شكرا يـاتوتا ربنا يخليكي
وانت يـاعم زيدان انت هتقلبها ندوه باه واجيبلك حجرين شيشه كمان ولا انت عايز ايه يعني
وانت يـاعم زيدان انت هتقلبها ندوه باه واجيبلك حجرين شيشه كمان ولا انت عايز ايه يعني
رد: الحب لا .. الرحمه نعم
موسى:كلامه رقيق جدا
-معاذ:كلامه اشم فيه رائحة القسوة
......وارى ان القسوة في مثل هذه المواضع ليست مرغوبة
...................................................................
-موسى:كلامه عقلاني جدا.....وبعدما أقنعني استشهد بالقرآن الكريم.....
-معاذ:كلامه جامد لا يعتمد على العقل...وانما افعل ولا تفعل
......وأرى وكلنا يرى أن العقلانية هي أقصر طريق الى الاقناع
...................................................................
اولا الموضوع موضوع هايل جدا كويس اوى
ثانيـاطبعا اان ولا اعرف ابومعاذ ولا اعرف موسى
ثالثا زيدان الشكر لموسى على الموضوع طبعا
اما ابومعاذ كلامه يقنعى جدا
وعيب اما تقول كلام لايعتمد على العقل
انت شايف الراجل مجنون وبيالف هو كلام ربنا
وقليل الادبته وتفسيره ده مش عقل
شكرا لك ابومعاذ وتانى مرة لموسى االلى نورنا
ثانيـاطبعا اان ولا اعرف ابومعاذ ولا اعرف موسى
ثالثا زيدان الشكر لموسى على الموضوع طبعا
اما ابومعاذ كلامه يقنعى جدا
وعيب اما تقول كلام لايعتمد على العقل
انت شايف الراجل مجنون وبيالف هو كلام ربنا
وقليل الادبته وتفسيره ده مش عقل
شكرا لك ابومعاذ وتانى مرة لموسى االلى نورنا
رد: الحب لا .. الرحمه نعم
zidane10 كتب:السلام عليكم
بكرر تقديري بموضوعك يـاموسى
وبشكر الاخ معاذ على اهتمامه
لكن تعالوا نقارن بين موسى ومعاذ:
.....الاتنين متفقين ان مشاعر الرحمة اسمى من مشاعر الحب....
ولكن
-موسى:كلامه رقيق جدا
-معاذ:كلامه اشم فيه رائحة القسوة
......وارى ان القسوة في مثل هذه المواضع ليست مرغوبة
...................................................................
-موسى:كلامه عقلاني جدا.....وبعدما أقنعني استشهد بالقرآن الكريم.....
-معاذ:كلامه جامد لا يعتمد على العقل...وانما افعل ولا تفعل
......وأرى وكلنا يرى أن العقلانية هي أقصر طريق الى الاقناع
...................................................................
للحديث بقية......
عشان الحق افطر
لا لا لا لا لا
الموضوع أكبر من كده ......
وبعدين إيه المقارنة دي ياعم ...... وبص بقا وما تزعل .... المقارنة دي فقدت الموضوعية .... ومش صح خالص ...
1- كلامي لا تشم فيه رائحة القسوة .... لأنه هو القسوة بعينها لا رائحتها ..
- أنت على خطر
- موسى كلامه عقلاني وبعد ما أقنعك أستشهد بالقرءان
- هذا خلاف الدين ، فنحن نقدم الوحي أولا ثم العقل ...
- علم العليم وعقل العاقل اختلفا
من ذا الذي منهما قد احرز الشرفا ؟
فالعلم قال : انا احرزت غايته
والعقل قال : انا الرحمن بي عرفا
فأفصح العلم افصقليل الادب وقال له :
بأينا الله في فرقانه اتصفا ؟
فبان للعقل ان العلم سيده
فقبل العقل رأس العلم وانصرفا
- فأهم شيء صديقي الوحي لا العقل .....
- لو تعارض الوحي مع العقل .. أيهما تقدم ؟؟؟؟؟ ( ده سؤال )
- * أنا لا أرى أن العقلانية أقصر دليل للإقناع ، كيف يهتدي العقل إذا لم يكن معه نور يضئ له الطريق .... ولو كان العقل كافيـافي الإقناع , إذن لماذا بعث الله الرسل عليهم السلام .. كان ترك الناس لعقولهم وخلاص ... ولكن ( وما كنا معذبين حتى نبعث رسولا ) ......
- النتيجة : مقارنتك غير موضوعية ـ وفيها عدم إنصاف ... ومحاباة ....
- وكان من الأولي أن تفطر أولا ثم تقارن ... لأن البطون إذا جاعت حادت وكفرت ....
- أنتظر مقارنتي أنا ،،، وستعرف ....
أشكرك على روحك الطيبة ......
زائر- زائر
رد: الحب لا .. الرحمه نعم
هذه مقارنتي
أولا : موسى ليس صادقا في الموضوع .
أبـو معاذ : صادق فيما قال .
موسى ليس صادقا لأن الكلمات ليست كلماته .
أبو معاذ : صادقا لأن الكلمات كلماته والاستنتاجات منه هو لا من غيره
موسى : لم ينقل مصدر هذا الكلام .
أبو معاذ : نقل مصدر هذا الكلام فقال ( تفسير ابن كثير )
موسى : كلماته هي كلمات الدكتور مصطفي محمود
أبو معاذ : كلماته هي كلمات أبو معاذ .
ملاحظة موضوع موسى من كتاب ( عصر القرود ) للدكتور مصطفي محمود .... وياريته نقل الموضوع صح أو زي ما كتبه مصطفي محمود .... ياريت تراجعوه .
هكذا تكون المقارنة .....
زائر- زائر
رد: الحب لا .. الرحمه نعم
AHLAWY كتب:موسى:كلامه رقيق جدا
-معاذ:كلامه اشم فيه رائحة القسوة
......وارى ان القسوة في مثل هذه المواضع ليست مرغوبة
...................................................................
-موسى:كلامه عقلاني جدا.....وبعدما أقنعني استشهد بالقرآن الكريم.....
-معاذ:كلامه جامد لا يعتمد على العقل...وانما افعل ولا تفعل
......وأرى وكلنا يرى أن العقلانية هي أقصر طريق الى الاقناع
...................................................................اولا الموضوع موضوع هايل جدا كويس اوى
ثانيـاطبعا اان ولا اعرف ابومعاذ ولا اعرف موسى
ثالثا زيدان الشكر لموسى على الموضوع طبعا
اما ابومعاذ كلامه يقنعى جدا
وعيب اما تقول كلام لايعتمد على العقل
انت شايف الراجل مجنون وبيالف هو كلام ربنا
وقليل الادبته وتفسيره ده مش عقل
شكرا لك ابومعاذ وتانى مرة لموسى االلى نورنا
شكرا أهلاوي
على ها الرد ......
هذه فطرة كل إنسان ,,, والرجاء أن ترى ردي السابق ... ففيه مايشفي ويكفي
جزاك الله خيرا .
زائر- زائر
رد: الحب لا .. الرحمه نعم
musa كتب:انت اللي منور يـااهلاوي و زيدان اكيد هيرد عليك لما يظهر ان شاء الله
زائر- زائر
رد: الحب لا .. الرحمه نعم
هو انتو مالكم كده قلبتوها خناقه ليه
عارفين الغلط فينم ولا عند يدان ولا عند موسى او حتى معاذ
انتم اخوات كلكم ومفيش فرق بينكم عشان نقارن حد عن التانى
يمكن معاذ شاف غلطة فى التوبيك حب يفهمها لينا واحنا علينا نتقبل اللى قاله مادام فى مصدر لكلامه ده
تمام زى ما موسى نقل التوبيك ولازم نشكره عليه ولو غلط يبقه هو استفاد زى ما احنا استفادنا
صدقنى يـامعاذ احنا مش ظدك خاص احنا بس ضد اسلوبك ولا اكتر من كده
عارفين الغلط فينم ولا عند يدان ولا عند موسى او حتى معاذ
انتم اخوات كلكم ومفيش فرق بينكم عشان نقارن حد عن التانى
يمكن معاذ شاف غلطة فى التوبيك حب يفهمها لينا واحنا علينا نتقبل اللى قاله مادام فى مصدر لكلامه ده
تمام زى ما موسى نقل التوبيك ولازم نشكره عليه ولو غلط يبقه هو استفاد زى ما احنا استفادنا
صدقنى يـامعاذ احنا مش ظدك خاص احنا بس ضد اسلوبك ولا اكتر من كده
رد: الحب لا .. الرحمه نعم
شكرا يـاستار علي كلامك الجميل
بس انا عايز اقول ان اللي ابو معاذ بيتكلم عنه ده وجهة نظره هو اللي هو مقتنع بيها ويقدر يتكلم زي م هو عايز
حقه
بس مش معني كلامه ان الغلط اللي هو بيتكلم عنه ده غلط اصلا
هو بيعبر عن نفسه وعن وجهة نظره بس د الموضوع كله
يعني مفيش غلط ولا حاجه بس انتي شكلك جايه تهدي النفوس صح
بس انا عايز اقول ان اللي ابو معاذ بيتكلم عنه ده وجهة نظره هو اللي هو مقتنع بيها ويقدر يتكلم زي م هو عايز
حقه
بس مش معني كلامه ان الغلط اللي هو بيتكلم عنه ده غلط اصلا
هو بيعبر عن نفسه وعن وجهة نظره بس د الموضوع كله
يعني مفيش غلط ولا حاجه بس انتي شكلك جايه تهدي النفوس صح
رد: الحب لا .. الرحمه نعم
فعلا صح ياموسي
انا متفقه معاك تماما ف الكلام دا
حقيقي :
بارك الله فيك ..... ولا حرمنا من سديد رأيك
انا متفقه معاك تماما ف الكلام دا
حقيقي :
بارك الله فيك ..... ولا حرمنا من سديد رأيك
رد: الحب لا .. الرحمه نعم
tota 90 كتب:فعلا صح ياموسي
انا متفقه معاك تماما ف الكلام دا
حقيقي :
بارك الله فيك ..... ولا حرمنا من سديد رأيك
اللهم لا تحرمنا سديد رأيه برحمتك يارب العالمين
اللهم وفقه لهداك ... وأسعده بتقواك ...
واجمعه مع نبيك ومصطفاك ،، وأره الحق حقا وارزقه اتباعه ،، وأره الباطل باطلا وارزقه إجتنابه ...
اللهم آمين
زائر- زائر
رد: الحب لا .. الرحمه نعم
أأأأأسف عالتاخير....
طبعا الموضوع مش خناقة ولا حاجة
بس لو قفلنا الموضوع على كده ...يبقى احنا بنيمه!!
نرجع لموضوعنا:
بالنسة لموضوع الوحي من السماء:
قصة سيدنا ابراهيم توضح لنا ان العقل وحده لا ينفعنا في التعرف على الله
لأن هذا الموضوع روحانيـابالدرجة الاولى............
ولكن عندما نتحدث عن الحب مثلا....موضوع كهذا لا أعتقد انه روحانيـابالدرجة التي تجعلنا
ننظر اليه من منظور الدين....
ولكن يجب اعمال العقل واستخدام طريق الاقناع كي نعالجه......
(والدليل على ذلك أنك وقعت في الحب –مع العلم انك متدينا وتقرأ في الدين_).........
........................................................
للأسف مش هاقدر اكمل كلامي ....لازم أخرج حالا.....
ااااسف ....سلام
للحديث بقية!!
رد: الحب لا .. الرحمه نعم
علي فكره يـازيدان انت كنت واحشني
والكلام اللي بتقوله دلوقتي انا متفق معاك فيه
بس قبل م ابدأ
شكرا يابو معاذ علي الدعاء وربنا يكرمك ويوفقك
بس انت بيقول
ان الحب بيجي بعد الزواج حسب تفسيره للأيه
بس الحب المتعارف عليه بين الناس
ممكن يجي قبل الزواج عادي
والرغبه موجوده هنا وهنا لأنها حاجه ربنا خلقها جوانا
بس هل الاتنين حلال ميه ف الميه
الكاتب بيقول وانا مقتنع بكلامه
انا الحب اللي هو الحب المتعارف عليه بين الناس ورد ذكره ف القرأن ف قصة سيدنا يوسف
وكان فيه مشاعر وكان فيه رغبه برده مهو مستحيل تكون رغبه بس لأنها كانت متزوجه من العزيز يعني راجل منصب ومش قليل
وكلنا برده شايفين وسامعين قصص مش نضيفه كتير عن قصة حب انتهت بمصيبه
يعني هي هي وبيقول الحب يعني المشاعر قبل الزواج ممكن تنتهي بذنب كبير
عارف ان فيه ناس كويسين بس مين مبيغلطش
عشان كده قال
الحب لا ...........
الحب كله لأ .............
بس ف الظروف اللي احنا فيها والحياه اللي عايشينها دلوقتي باه صعب اوي ميكونش فيه اتنين اتفقوا يكملوا حياتهم مع بعض من قبل الزواج ومن نفسهم
الناس ديه فيه منها اللي بيحاول يكون كويس
وفيه اللي بيبأه عايز حاجه تانيه
بس كده برده غلط
لأن الكويس ده هو أحسن الوحشين
يعني فيه غلط برده
يبأه المشكله ف المجتمع اللي عايشين فيه
اللي بيعرضنا للامتحان الكبير ده
وده بيوضحلنا ان فيه فرق كبير اوي بين الكلمتين
وبيوضح برده انا مفيش تعارض لأن الحب اللي بتتكلم عنه هو الحب بعد الزواج اللي هو اسمه الموده والرحمه زي م فهمت من كلامك
انا اتكلمت ف جزأيه واحده
ومش هاخد الكلام كله
لو حد عايز يناقش يدخل
واللي عايز يقول كلام تاني يدخل برده
ومستني كلامك يـازيدان عشان نكمل
والكلام اللي بتقوله دلوقتي انا متفق معاك فيه
بس قبل م ابدأ
شكرا يابو معاذ علي الدعاء وربنا يكرمك ويوفقك
بس انت بيقول
ان الحب بيجي بعد الزواج حسب تفسيره للأيه
بس الحب المتعارف عليه بين الناس
ممكن يجي قبل الزواج عادي
والرغبه موجوده هنا وهنا لأنها حاجه ربنا خلقها جوانا
بس هل الاتنين حلال ميه ف الميه
الكاتب بيقول وانا مقتنع بكلامه
انا الحب اللي هو الحب المتعارف عليه بين الناس ورد ذكره ف القرأن ف قصة سيدنا يوسف
وكان فيه مشاعر وكان فيه رغبه برده مهو مستحيل تكون رغبه بس لأنها كانت متزوجه من العزيز يعني راجل منصب ومش قليل
وكلنا برده شايفين وسامعين قصص مش نضيفه كتير عن قصة حب انتهت بمصيبه
يعني هي هي وبيقول الحب يعني المشاعر قبل الزواج ممكن تنتهي بذنب كبير
عارف ان فيه ناس كويسين بس مين مبيغلطش
عشان كده قال
الحب لا ...........
الحب كله لأ .............
بس ف الظروف اللي احنا فيها والحياه اللي عايشينها دلوقتي باه صعب اوي ميكونش فيه اتنين اتفقوا يكملوا حياتهم مع بعض من قبل الزواج ومن نفسهم
الناس ديه فيه منها اللي بيحاول يكون كويس
وفيه اللي بيبأه عايز حاجه تانيه
بس كده برده غلط
لأن الكويس ده هو أحسن الوحشين
يعني فيه غلط برده
يبأه المشكله ف المجتمع اللي عايشين فيه
اللي بيعرضنا للامتحان الكبير ده
وده بيوضحلنا ان فيه فرق كبير اوي بين الكلمتين
وبيوضح برده انا مفيش تعارض لأن الحب اللي بتتكلم عنه هو الحب بعد الزواج اللي هو اسمه الموده والرحمه زي م فهمت من كلامك
انا اتكلمت ف جزأيه واحده
ومش هاخد الكلام كله
لو حد عايز يناقش يدخل
واللي عايز يقول كلام تاني يدخل برده
ومستني كلامك يـازيدان عشان نكمل
رد: الحب لا .. الرحمه نعم
ياه بجد
بس هو مكنش طرف ف الموضوع ولا حاجه هو كان بيتكلم ف الموضوع نفسه بس هو مكنش عارف
شكرا للمعلومه
بس هو مكنش طرف ف الموضوع ولا حاجه هو كان بيتكلم ف الموضوع نفسه بس هو مكنش عارف
شكرا للمعلومه
رد: الحب لا .. الرحمه نعم
للأسف يـازيدان موسي مش هيقدر يكمل معاك
محدش عارف اللي حصل ده خير ولا شر
بس يارب يكون خير
سلام دلوقتي
محدش عارف اللي حصل ده خير ولا شر
بس يارب يكون خير
سلام دلوقتي
yusuf-
عدد الرسائل : 56
العمر : 38
مدى الالتزام بقوانين المنتدى :
الطاقه :
مدى التفاعل :
الطاقه : 23
السٌّمعَة : 0
تاريخ التسجيل : 19/09/2008
رد: الحب لا .. الرحمه نعم
الحب حياة والحياة مواعظ وانت بشر فتعلم من اخطاك واذا اردت معرفه ماهو الحب فحاول تحب من تكره حينها فقط ستعرف
رد: الحب لا .. الرحمه نعم
فعلا هو ده اس المشكله
وتقريبا انتي استوعبتيها
ربنا يقدرك باه وتحليها
مكافحه جدا
وتقريبا انتي استوعبتيها
ربنا يقدرك باه وتحليها
مكافحه جدا
رد: الحب لا .. الرحمه نعم
براحتك باه دي حياتك
فيه كلام اتقال زمان وبيتحقق دلوقتي
بس برده ديه حياتك وانتي حره فيها
فيه كلام اتقال زمان وبيتحقق دلوقتي
بس برده ديه حياتك وانتي حره فيها
رد: الحب لا .. الرحمه نعم
في ناس كوىسه وفي ناس وحشة حاول تشوف ناس كويسه معاك ان في ناس كتير مستغلة بس في نفس الوقت في ناس حلوة
رد: الحب لا .. الرحمه نعم
اللي انتي شايفاه قدامك ده كله رجع بالخير ولو دورتي كويس هتعرفي
بس الشر دخل ف النص هتعمله ايه جه برجليه اهلا وسهلا
بس الشر دخل ف النص هتعمله ايه جه برجليه اهلا وسهلا
رد: الحب لا .. الرحمه نعم
بداية ..
انا زي كريسبو
عايز اعرف مين مع مين
انا مش فاهم حاجة من همسة ووليد!!!
المهم
فين موسى.....
ازيك يـايوسف ....هههههههههههههههههههههه
واحشني موووووووووووت
والله العظيم قلبي كان حاسس...روحك بتفف في المكان
الهم
بصراحة انا خرجت من مود الموضوع...
لكن عامة احنا متفقين .
انا زي كريسبو
عايز اعرف مين مع مين
انا مش فاهم حاجة من همسة ووليد!!!
المهم
فين موسى.....
ازيك يـايوسف ....هههههههههههههههههههههه
واحشني موووووووووووت
والله العظيم قلبي كان حاسس...روحك بتفف في المكان
الهم
بصراحة انا خرجت من مود الموضوع...
لكن عامة احنا متفقين .
رد: الحب لا .. الرحمه نعم
د كان حد بيهزر معايـا يـازيدان
عادي بقي
بس هو زي م قال يوسف كده
خير إن شاء الله
عادي بقي
بس هو زي م قال يوسف كده
خير إن شاء الله
رد: الحب لا .. الرحمه نعم
هو مين مع مين
انا كمان مش فاهم حاجه
بس عجبني اوي الافيه ده
فعلا صح يـاموسي
ههههههههههههههههههههههههههه
وصحيح المثل اللي بيقول
من حفر حفرة لاخوه وقع فيها
دا لو كان أخوه
انا كمان مش فاهم حاجه
بس عجبني اوي الافيه ده
فعلا صح يـاموسي
ههههههههههههههههههههههههههه
وصحيح المثل اللي بيقول
من حفر حفرة لاخوه وقع فيها
دا لو كان أخوه
hamedo- عدد الرسائل : 59
مدى الالتزام بقوانين المنتدى :
الطاقه :
مدى التفاعل :
الطاقه : 26
السٌّمعَة : -2
تاريخ التسجيل : 17/04/2008
صفحة 1 من اصل 2 • 1, 2
مواضيع مماثلة
» قبل (~الحب~) وبعد (~الحب~) وعند (~الحب ~ )
» قصتى مع الحب .... اهداء الى من علمنى الحب
» ليس من يتكلم عن الحب ... كمن يتألم من الحب
» ليس من يتكلم عن الحب ....كمن يتالم من الحب........!
» الحب......الحب.....والحب
» قصتى مع الحب .... اهداء الى من علمنى الحب
» ليس من يتكلم عن الحب ... كمن يتألم من الحب
» ليس من يتكلم عن الحب ....كمن يتالم من الحب........!
» الحب......الحب.....والحب
صفحة 1 من اصل 2
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى